2017/18
61946 - Managerial Skills
228 - Facultad de Empresa y Gestión Pública
471 - Master's in Tourism Management and Planning
Optional
5.3. Syllabus
The course will address the following topics:
Section I: Human Resources Management
1. Management Skills
1.1. Context
1.2. Objectives
1.3. Competences profile
1.3.1. Personal skills
1.3.2. Professional skills
1.3.3. Professional knowledge
1.3.4. Professional attitudes
1.4. Skill Model Application
1.5 . Management Process
Section II: The Manager
2.1. Managerial skills
2.2. Managerial qualities
2.3. Organizational Managerial Function
2.3.1. Organization
2.3.2. Activities
2.3.3. Human Resources Management
2.4. The manager and his organizacional role
2.4.1. Effective Management
2.4.2. Management Typology
2.5. Management and Decision making
2.6. Management profiles
Section III: Leadership, values and Business Ethics
3.1. Leadership Organizational Role
3.2. Leadership and Motivation
3.3. Leadership and Organizational Climate
3.3.1. Organizational Climate: what is it? Where does it come from? What does it depend on?
3.3.2. Factors: structural, psychosocial and relational.
3.4. Leadership, values and Business Ethics
3.4.1. Do ethical companies exist?
3.4.2. Business Ethics and long-term profitability
3.4.2. Business Ethics Model
Section IV: Coaching and Integral Leadership
4.1. The concept and the process of coaching
4.1.1. What is Coaching?
4.1.2. Objectives
4.2. The actors: coach and coachee
4.2.1. The role of coach and who can do coaching?
4.2.2. The Business Coaching
4.3. The Coaching Process
5.5. Bibliography and recommended resources
ALBALATE, I.J. (2004) - La empresa desde una perspectiva sociológica. Madrid: Pirámide.
ALCOVER DE LA HERA, C. (1998): Influencias del tiempo y de la pertenencia sobre la eficacia de los equipos de trabajo. Madrid: Dykinson.
BOADA I GRAU (dir) (2002), Capital humano, Barcelona, Granica.
BOHLANDER,G., sherman,A. Y SNELL,S. (2002), Administración de Recursos Humanos, Madrid, Thomson.
BRUNET ICART. I., y VIDAL SUÑE, A. (2004) – Empresa y recursos humanos, Madrid, Pirámide.
BRUNET ICART. I., y VIDAL SUÑE, A. (2004) – Empresa y recursos organizativos. Madrid, Pirámide.
rámide.
BRUNET, ICART, I. y VIDAL SUÑE,A. (2008): El gobierno del factor humano. Madrid: Delta Publicaciones.
FAINSTEIN, H.N. (1997): La gestión de Equipos Eficaces. Buenos Aires: Editorial Macchi.
GARCIA SAIZ, M. (1999) – “El liderazgo en los grupos” en GIL, F. y ALCOVER,C.M. (coord.,) Introducción a la psicología de grupos, Madrid, Pirámide.
GIL, I., RUIZ. L. y RUIZ, J. (1997): La nueva Dirección de personas en la empresa. Madrid: McGrawHill.
GIRAUDIER PAGES, M. (2002): La gestión de la actitud: cómo crear un clima de confianza y de comunicación en los equipos de trabajo, para conseguir una gestión más eficaz. Barcelona: Ediciones Obelisco.
GIRAUDIER PAGÉS, M. (2002): La gestión de la actitud: cómo crear un clima de confianza y de comunicación en los equipos de trabajo, para conseguir una gestión más eficaz. Barcelona: Ediciones Obelisco
GOMEZ BAHILLO, C. (2001) – “Empleo, economía y sociedad” en Página WEB: http:www.5campus.com/docencia/sociologia/inicio.html
GOMEZ BAHILLO, C. (2003): “Relaciones e influencias interpersonales” en Psicología social. Cómo influir en el pensamiento y la conducta de los demás. Madrid, Pirámide.
GOMEZ BAHILLO, C. (2004): “Las organizaciones empresariales en la sociedad globalizada: diseño y desarrollo” en Sociología de las organizaciones. Una mirada crítica desde la universidad. Zaragoza, Egido,
GOMEZ MEJIA, Luis R. y otros (1997) Gestión de Recursos Humanos. Madrid: Prentice-Hall.
GUELL, A.M. (coord.) (2000) – Homo faber, homo sapiens. La gestión del capital intelectual, Barcelona, Ediciones del Bronce.
HAYES, N. (2002): Dirección de equipos de trabajo. Madrid: Thomson Paraninfo.
INFESTAS GIL, A. (1991) - Sociología de la empresa, Amarú ediciones, Salamanca.
LUCAS MARIN, A. (1997) – La comunicación en la empresa y en las organizaciones, Madrid, Ed. Bosch.
MAÑAS RODRÍGUEZ, M. A., GONZÁLEZ ROMÁ, V. y PEIRÓ, J.M. (2000): El clima de los equipos de trabajo, determinantes y consecuencias. Universidad de Almería. Servicio de Publicaciones
MOUZELIS, N.P. (1991) - Organización y democracia, Península, Barcelona
PALOMO VADILLO, M.T. (2000): Liderazgo y motivación: marketing promocional de equipos de trabajo. Madrid: ESIC editorial.
PAVON MOROTE, J. y HIDALGO NUCHERA, A. (1997) – Gestión e innovación. Un enfoque estratégico, Madrid, Pirámide.
PEREZ GOROSTEGUI, E. y RODRIGO MOYA, B. (1997) La dirección de Recursos Humanos. Madrid: Pirámide.
PEREZ-CARBALLO VEIGA, J.F. (1999) – Control de la gestión empresarial, Madrid, Esic.
PERROW, CH. (1990) - Sociología de las organizaciones, MacGraw-Hill, Madrid.
PFEFFER, J. (2000) – La ecuación humana. La dirección de recursos humanos clave para la excelencia empresarial, Barcelona, Gestión 2000.
RIBEIRO SORIANO, D. (1992) - "La evolución de la empresa en el proceso de dirección" en ESIC Market. 75.
ROBBINS, S. (2001) – Comportamiento organizacional, Prentice Hall, N.J.
RODRIGO VAZQUEZ, L. (2005): Habilidades directivas y técnicas de liderazgo: su aplicación en la gestión de equipos de trabajo. Vigo: Ideas Propias editorial.
SANAGUSTIN FONS, M.V., GOMEZ BAHILLO, C. Y LUCAS MARIN, A. (compl..) (2001) – La participación en las organizaciones. Un desafío para el próximo milenio, Zaragoza, Egido editorial.
SANAGUSTIN FONS, M.V., PUYAL ESPAÑOL, E. y GOMEZ BAHILLO, C. (coord.) (2004) - Sociología de las organizaciones. Una mirada critica desde la universidad, Zaragoza, Egido.
SANAGUSTIN FONS, M.V. (2011) – Valores y ética empresarial. Un enfoque sociológico, Madrid, Trotta.
SARATXAGA CABEZAS, K. (2007): Un nuevo estilo de relaciones: para el cambio organizacional pendiente [Monografía]. Madrid: Pearson Prentice Hall.
SURDO, E. (1997): La magia de los equipos. Madrid: S&A.